افطاری چی بپزم ( طرز تهیه یک افطاری کامل)

 برای اینکه در 30 روز ماه مبارک رمضان غذاهای متنوعی را امتحان کنید، ما یک برنامه کامل غذایی برای افطار شما در نظر گرفته ایم. این دستور شامل پیش‌غذا، غذای اصلی و دسر  است. در هر روز هم دو نکته تغذیه‌ای را برایتان می نویسیم تا از تغذیه سالم، متنوع و خوشمزه در طول این ماه لذت ببرید.

برای پذیرایی بهتر و تزیینات زیبا در ادامه دو مطلب زیر را بخوانید
جدید ترین تزیین سفره افطار
آموزش تزیین سفره افطار



نکته تغذیه‌ای 1

توجه داشته باشید، اگر فرد روزه‎دار شب‎ها انرژی زیادی دریافت کند و غذا زیاد بخورد با کاهش سوخت و ساز بدن مواجه می‌‎شود و غذای اضافه به بافت چربی تبدیل خواهد شد. بهترین برنامه غذایی برای فرد روزه‎دار وعده‎های سحری، افطار و شام است که وجود هر سه وعده ضروری است.

نکته تغذیه‌ای 2

در وعده سحری، خوردن کربوهیدرات هایی همچون برنج، ماکارونی، سیب‎زمینی و نان ضروری است. همچنین مصرف میوه، سبزی، خرما و مقداری حبوبات ضروری است و مصرف پروتئین در وعده سحری منجر به تشنگی در طول روز می‌‎شود.


پیش غذا

املت بادنجان

مواد لازم

•    2 عدد بادمجان قلمی و متوسط

•    2 عدد تخم مرغ

•    2 قاشق غذاخوری شیر

•    2 عدد سیر

•    نمک و فلفل و زردچوبه

طرز تهیه افطاری


طرز تهیه افطاری, تهیه افطاری, طرز تهیه, افطاری ماه رمضان, ماه مبارک رمضان

طرز تهیه

1.    بادنجان ها را پوست بگیرید و حلقه حلقه کنید. به آن نمک بزنید، همراه سیر خلال شده در روغن سرخ کنید. (اگر هنگام سرخ کردن کدو و بادمجان شعله کم باشد و در تابه را بگذارید بادمجان یا کدو در ضمن سرخ شدن کاملا می پزد و روغن خود را پس می دهد.) سپس به آن کمی زردچوبه بزنید.

2.    تخم مرغ ها را در ظرفی شکسته و با چنگال هم بزنید و به آن شیر و نمک و فلفل را بیفزایید و در تابه با روغن داغ بریزید و بلافاصله در تابه را بگذارید تا تخم مرغ خود را بگیرد و سرخ شود.

3.    بادنجان های حلقه شده را روی این تخم مرغ ها بچینید و املت را رول کنید. یا املت را از وسط تا کنید، سپس با کفگیر آن را بردارید و در دیس بگذارید.

4.    املت کدو عینا مانند املت بادنجان است و با همان مقدار مواد لازم، فقط بجای بادنجان از کدو استفاده می کنیم.

غذای اصلی

ته چین ماهی

مواد لازم

•    5 تکه فیله ماهی متوسط

•    1 فنجان آبلیمو یا آب نارنج

•    2 عدد متوسط پیاز

•    1 عدد تخم مرغ بزرگ

•    2 قاشق غذاخوری مغز گردو

•    روغن ذرت

•    آرد سوخاری یا آرد نخودچی

•    برنج به مقدار کافی

طرز تهیه افطاری



طرز تهیه افطاری, تهیه افطاری, افطاری, روش تهیه افطاری, طرز تهیه

طرز تهیه

1.    برای درست کردن ته چین ماهی، تعدادی ماهی گوشتی (مانند شیر، ماهر، سنگسر،…) یا ماهیان پرورشی تهیه کنید. آنها را به صورت فیله درآورید. بعد مقداری آرد سوخاری یا آرد نخودچی و یا آرد ذرت را در ظرفی بریزید و به میزان لازم زعفران یا رنگ مجاز خوراکی، روغن ذرت، یک فنجان آبلیمو یا آب نارنج، پیاز رنده شده، تخم مرغ (که خوب زده و  سفید رنگ شده باشد)، مغز گردوی کوبیده، مقداری زیره را درون ظرف بریزید و با هم مخلوط کنید تا به صورت مایه ای آماده باشد (مایع را در جای خنک نگهداری کنید.)

2.    برنج را به صورت چلو تهیه کنید و در ظرفی روغن بریزید و داغ کنید و به اندازه یک انگشت روی روغن برنج بریزید و آن را پهن کنید. سپس، فیله یا گوشت ماهی را روی برنج ها بچینید. اگر ماهی زیاد بود، آنها را روی هم بگذارید. سپس مایه ای را که آماده شده را روی ماهی ها بریزید و بقیه برنج را داخل دیگ روی ماهی ها سرازیر کنید.


دسر

حلوای شیر

مواد لازم

•    نصف پیمانه آرد برنج

•    نصف پیمانه گلاب

•    1 لیتر شیر

•    2 پیمانه شکر

•    1 پیمانه نشاسته

•    4 پیمانه آب

طرز تهیه افطاری


طرز تهیه افطاری, تهیه افطاری, افطاری, روش تهیه افطاری, طرز تهیه

طرز تهیه

1.    نشاسته را در 4 پیمانه آب سرد حل کنید و آن را از صافی عبور دهید.

2.    سپس آرد برنج را در شیر حل، آن را هم از صافی رد کنید (توجه داشته باشید که شیر باید سرد باشد). سپس شکر، نشاسته حل شده و محلول آرد برنج و شیر را باهم مخلوط کنید و در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید.

3.    دقت داشته باشید برای آن که مایع نسوزد و به ته ظرف نچسبد، باید آن را مرتب هم بزنید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا مایع به جوش آید و غلیظ شود. بعد گلاب را به آن اضافه کنید. وقتی خط قاشق روی مواد به جا ماند و محو نشد یعنی حلوای ما آماده است و باید از روی حرارت برداشته شود. این حلوا را اغلب شیرازی‌ها در ماه مبارک رمضان درست می‌کنند.

منبع : bartarinha.ir   
iranmatlab.ir

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه